Zarządca infrastruktury kontynuuje modernizację najważniejszej linii kolejowej w województwie świętokrzyskim. PLK SA ogłosiły przetarg na przebudowę następnego odcinka linii 8: Sędziszów – Jędrzejów – Miąsowa. Prędkość maksymalna zostanie podniesiona do 140 km/h, a dodatkowe tory i nowoczesny system sterowania ruchem zwiększą możliwości przewozu pasażerów i towarów na trasie z Kielc do Krakowa.
Prace zaplanowane przez Polskie Linie Kolejowe w tym etapie modernizacji linii kolejowej 8 obejmą odcinek torów o długości niemal 35 km. W ramach inwestycji wymienionych będzie 90 km torów wraz z siecią trakcyjną. Przewidziano też budowę 29 różnych obiektów inżynieryjnych, w tym 10 mostów i 5 wiaduktów. W Sędziszowie powstanie nowe skrzyżowanie bezkolizyjne, które poprawi bezpieczeństwo podróżnych i kierowców.
Najważniejsza inwestycja w województwieZadanie przewiduje również modernizację 15 przejazdów kolejowo-drogowych oraz instalację urządzeń sterowania ruchem. Na stacjach pojawią się dodatkowe tory, które ułatwią obsługę pociągów towarowych. To wszystko sprawi, że wzrosną parametry linii kolejowej. Po torach będą mogły poruszać się pociągi o większej masie i z prędkością większą niż dotychczas. Wzrośnie ona do 140 km/h dla składów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych.
– Kontynuujemy najważniejszą obecnie inwestycję kolejową w województwie świętokrzyskim. Modernizacja linii nr 8 ułatwi dostęp do pociągów mieszkańcom wielu miejscowości, a wymiana torów i systemów sterowania pozwoli na rozwój kolei regionalnej w przyszłości – mówi dyrektor Regionu Południowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA Mateusz Wanat.
Efekty zobaczymy za 5 latW ramach zadania wiele zmieni się również na stacjach i przystankach. Perony w Sędziszowie, Jędrzejowie, Miąsowej, Skroniowie, Potoku i Krzęcicach zostaną zmodernizowane. Wszystkie obiekty dla podróżnych będą w pełni dostosowane do obsługi osób o ograniczonej mobilności. Zagwarantują to windy przy nowych przejściach podziemnych w Jędrzejowie i Miąsowej oraz kładka w Sędziszowie. Przewidziano też instalację systemu dynamicznej informacji dla podróżnych.
Wyłoniony wykonawca będzie mieć trzy lata na realizację prac w terenie. Całość gotowa będzie w 2030 roku.
Modernizacja odcinka Sędziszów – Jędrzejów – Miąsowa to kolejny etap działań PLK SA na najważniejszej linii kolejowej w województwie świętokrzyskim. W ubiegłym roku rozpoczęły się prace
w Kozłowie i Klimontowie, a w maju roku bieżącego podpisano
umowę na modernizację torów na odcinku Skarżysko-Kamienna – Tumlin. Dla środkowego fragmentu tej trasy, obejmującego stację kolejową Kielce Główne, przygotowywana jest dokumentacja niezbędna do ogłoszenia przetargu na opracowanie projektu. W kwietniu – dzięki podpisaniu
umowy kredytowej z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym, która umożliwi wsparcie do kwoty 450 mln euro – zarządca infrastruktury zapewnił sobie długoterminowe finansowanie tej inwestycji.